corpo-ratio-1-1611058304 | Danubiana}

CORPO-RATIO

27. január 2021 - 28. marec 2021

Kurátor: Vladimír Beskid

Michal Černušák patrí k výrazným predstaviteľom súčasnej slovenskej figurálnej maľby. Na svoje rozmerné plátna premieta globálny svet masmediálnych informácií, kapitálu a manipulácií, nemoci mocných a ich kritické reflektovanie. Tu sa často objavujú vznášajúce sa architektúry, kozmonauti aj developeri, hýriace plážové párty, rútiaci sa americký sen, ale aj scény katastrof a kolízií (Federal Bank 2014, European Dream 2015 , Make My History 2015). Podobne maliar prináša pouličné scény veľkomiest s množstvom anonymných chodcov ( Yes We Could 2014; We Saw You 2014), alebo sa koncentruje na zobrazenie lídrov - ich politické a korporatívne mítingy s reflektorovými „vypálenými" očami, zobrazených v nabubrenej pseudobarokovej architektúre (Leaders 2015; Nomenklatúra 2017; Board of Directors 2016). Charakteristická je aj jeho kombinovaná technika maľby – iluzívne air brushové podanie, akrylové farby a expresívne vstupy olejom.

Pre výstavu v Bratislavskej Danubiane bol zvolený princíp pars pro toto (len časť, čo zastupuje celok). Prezentuje 7 veľkoformátových maliarsky diel, ktoré ukazujú súčasné smerovanie aj rozpätie tvorby autora. Dva kľúčové skladané obrazy z posledného obdobia 2020-21 určujú ich hranice – mentálne aj priestorovo. Ide o dve skladané takmer štvormetrové maľby, ktoré sú umiestnené oproti sebe na užších stenách priestoru. Najnovšie dielo Corpo-ratio (2021, akryl a olej na plátne, 260 x 380 cm) je vytvorené špeciálne pre túto príležitosť a dáva názov aj celej výstave. Prezentuje charakteristický kritický aj odľahčený obraz ako model súčasného sveta konzumu, kapitálu a mediálnych dát. Na pozadí veľkomestskej architektúry sa vznáša whirpoolový kruh ľudí, buldozéra, džípu, motorovej píly, ale aj nafukovacích hračiek a vysmiatych zubov a v spodnej časti plávajú potápači a exotické ryby z dovolenkových destinácií. Tento modelový obraz podporujú na ďalšej stene aj predošlé práce v tomto duchu - s rozmetanými igráčikmi, zeleným vojačikom, granátom, či letiacou bielou sovou s jasným odkazom v názve (We Are Not Your Toys, 2016), či „únos“ dievčaťa americkým kovbojom so záchrannou ružovou helikoptérou (European Dream 2015).

Druhý nosný obraz výstavy, zložený zo štyroch malieb Get on Top (2020, akryl a olej na plátne, 280 x 380 cm) prináša obraz deštruktívnej činnosti korporácií, krachu bánk a dravosti kapitálu – fragmenty padajúcich bankových domov nad pokojnou vodnou hladinou. Túto “odvrátenú” stranu našej civilizácie dopĺňajú aj tri staršie práce s príznačnou potemnelou šedivomodrou farebnosťou. Vidíme obraz imaginárneho mesta so svietiacimi očami ľudí na bilboardoch (Yes We Could 2014), anonymný dav ľudí pod desivým žiarivým oblakom (Glory 2019) a medzi nimi mohutná opustená krajina skalísk so skromnou vegetáciou (Promised Land 2019). Silnú maliarsku zostavu diel dopĺňa vitrína s dokumentáciou reflexie tvorby Michala Černušáka v médiách.

Biografia

Michal ČERNUŠÁK (*1982, Zvolen) žije a tvorí v Bratislave. Absolvoval 4. ateliér prof. Ivana Csudaia na VŠVU v Bratislave (2000-2006); Ceny: 2007 - Special prize Essl Award; 2006 – finalista VUB maľba roka; Z aktuálnych výstav: 2020 – Čierny kvet, GJK Trnava; - Modrá lampa (s I. Csudaiom), MVL Košice; 2019 – City Mejkap, GKK Klatovy; 2018 – Bakelit, Miskolci galéria Miskolc; - Young Slovak Contemporary, St. Pőlten; 2017 – Nie sme tvoje hračky (s M. Kvetanom), Schemnitz gallery Banská Štiavnica; - Podivné správy, Gaesar galerie Olomouc; 2015 - 3. Danube Biennale, Danubiana Art Museum, Bratislava; 2014 - We will solve your problems, Kasárne Kulturpark, Košice; - Slovak Now!, Dvorak Sec gallery Praha; v súčasnosti pedagogicky pôsobí na VŠVU v Bratislave, viac info na: http://www.cernusak.com/