Wolfgang Hollegha patrí ku generácii umelcov, ktorí mali po druhej svetovej vojne rozhodujúci vplyv na rakúske umenie. V 50. rokoch 20. storočia našiel domov a výstavný priestor v Galérii St. Stephan, ktorú založil Otto Mauer spolu s Josefom Miklom, Markusom Prachenským a Arnulfom Rainerom. Vo veku 29 rokov získal pre Rakúsko Guggenheimovu cenu a jeho obrazy upútali pozornosť amerického kritika Clementa Greenberga. V roku 1960 usporiadal samostatnú výstavu v newyorskej galérii a mohol sa v New Yorku spojiť s predstaviteľmi americkej abstraktnej maľby, najmä s Morrisom Louisom a Samom Francisom, čo malo podstatný vplyv na jeho tvorbu. Napriek tomu Hollegha uprednostnil návrat do svojej štajerskej vlasti, do Rechbergu, namiesto toho, aby sa venoval kariére v Amerike, ktorú mal na dosah. V Štajersku si postavil ateliér na kopci pokrytým lesom. Motívy, ktoré sú pre jeho maľbu také podstatné a ktoré ho inšpirujú k jeho abstraktným kompozíciám, čerpá najmä z prírody a z práce s objektmi, ktoré zaznamenáva vo svojich štúdiách ceruzkou.
Wolfghang Hollegha ako maliar preferuje najmä veľkoformátové diela. Realizácia jeho obrazov je dynamický proces. Maľuje po plátnach uložených na zemi, farby vylieva a rozotiera, ich tok usmerňuje používaním handričky a niekedy štetcom. Dôležitou je koncentrácia a kontinuita v samotnom procese maľby. Práve kvôli tejto technike nie je po zaschnutí farby možné robiť žiadne zmeny, samotný proces maľovania musí prebiehať v rozsahu konkrétnych hodín a s využitím denného svetla. Keď je maľba vyhotovená, žije z rovnováhy žiarivých a priehľadných, prázdnych a zároveň plných plôch, z rovnováhy farby a formy a vtedy sa stáva „ideálnou“, ako raz povedal samotný autor.
Wolfgang Hollegha sa narodil 4. marca 1929 v Klagenfurte a vyrastal na juhovýchode Rakúska v Štajersku. V rokoch 1947 – 1954 študoval na Akadémii výtvarných umení vo Viedni v majstrovskej triede Josefa Dobrovského. V roku 1948 sa spoznáva s maliarom Josefom Miklom, neskôr s umelcami Arnulfom Rainerom a Markusom Prachenským. V roku 1952 otvára svoju prvú samostatnú výstavu v Art Clube. Bol zároveň krátkodobým členom umeleckého zoskupenia Hundsgruppe (Mikl, Rainer, Brauer, Lehmden, Fuchs,...) V roku 1956 sa stal členom skupiny maliarov „St. Stephan“ spolu s J. Miklom, M. Prachenským a A. Rainerom. Vďaka aktívnej výstavnej činnosti v rámci tejto skupiny v Rakúsku, Nemecku, Francúzsku a Taliansku zaznamenáva Hollegha ako prvý rakúsky umelec svojej generácie úspech aj v USA. V roku 1958 získava Hollegha pre Rakúsko Guggenheimovu cenu (Guggenheim Internationl Award, Guggenheimovo múzeum, New York). Hollegha bol najmladším laureátom tohto ročníka, v ktorom bola cena rozdelená do 23 krajín. V tom istom ročníku boli laureátmi za USA a Švajčiarsko Mark Rothko a Alberto Giacometti.
Po účasti na Pittsburgh International a skupinovej výstave s americkými abstraktnými impresionistami (Olitzky, Dzubas, Gottlieb, Louis, Newmann, Noland, Smith) v galérii French&Co v New Yorku v roku 1959, ktorej kurátorom bol Clement Greenberg, nasledovala veľká samostatná výstava vo French&Co v New Yorku v roku 1960 a v galérii Everett Elin v Los Angeles v roku 1961. V tom istom roku, pri príležitosti medzinárodnej výstavy Pittsburgh International, dostal Hollegha spolu s Olitskym, Gottliebom, Tobeym a Kellym Carnegieho cenu. V roku 1964 sa zúčastnil na výstavách v Guggenheimovom múzeu v New Yorku a na Documente lll v Kasseli. V rokoch 1972 – 1997 vedie Hollegha majstrovský kurz maľby na Akadémii výtvarných umení vo Viedni. Od roku 1979 cestuje opakovane do Francúzska a Španielska. Žije a pracuje v Rechbergu v Štajersku a v severnom Španielsku.