Kolekcia obrazov a kresieb Martina Augustína v Danubiane je pokračovaním jeho výtvarného príbehu so slovami skvelého slovenského básnika a textára Kamila Peteraja. Ich spolupráca sa začala už pred viacerými rokmi, keď vo vydavateľstve IKAR vyšla kniha básní Kamila Peteraja s názvom Toto je moja reč. V roku 2009 získal Martin za ilustrácie a grafickú úpravu tejto knihy Cenu Ministerstva kultúry SR v súťaži Najkrajšia kniha Slovenska. V roku 2012 bola do literárneho života uvedená jedinečná kniha autorského tandemu Kamil Peteraj – Martin Augustín s názvom Obrazy, texty, sentencie a v roku 2013 vyšla ich spoločná kniha básní Bosá v priesvitných šatách. Ale naspäť k prítomnej výstave, ktorá má príznačný názov SLOVÁ V OBRAZOCH – OBRAZY V SLOVÁCH. Vznikajú obojakým spôsobom – teda, keď sa výtvarník necháva inšpirovať básnikovými textami, ale aj keď sa básnik necháva unášať výtvarnými obrazmi a stávajú sa pre neho múzou pre poéziu. Výsledkom sú Martinove obrazy, v ktorých sú elegantne vpisované verše Kamila Peteraja. Sám Martin tvrdí, že sú to spoločné obrazy, keď autorstvo výtvarníka a básnika je rovnocenné. Keby som sa pokúsil charakterizovať Martinov poetický svet jedným slovom, povedal by som – harmónia. Rovnováha medzi telesným a duchovným, farbou a čiarou, vysloveným a tušeným, slovom a obrazom. Je to príťažlivá galéria takmer až renesančných ženských portrétov, ktoré sa vynárajú spod závoja čiar ako pôvabná obrazáreň v tajomných záhradách vo Fontainebleau. Je tam čosi mystické a zároveň dôverne blízke. Jeho ženy sme už kdesi videli, ale nevieme sa rozpamätať, kde to bolo. Raz sú blízko, inokedy vzdialené. Až Martin nám ponúka ich skutočnú tvár, lebo je tým pravým lovcom snov. Shakespearov Prospero v hre Búrka vyriekol pamätnú vetu, že „sme len látkou, z ktorej sú utkané naše sny“ a jeho súčasník Martin Augustín tká tieto sny do lyrických obrazov. Čoraz častejšie sa v jeho tvorbe objavuje médium maľby (akryl), v ktorej tieto zreálnené sny ešte jednoznančnejšie a zároveň rozmaľovanejšie definujú svoje myšlienkové brehy. Cítiť v nich neznesiteľne ľahkú nostalgiu Jana Zrzavého, ale aj imaginatívnu hĺbku farieb Josefa Šímu – aby som menoval aspoň dvoch duchovných otcov slovenského výtvarníka. Martin je však najmä svoj a aj preto je jeho svet výtvarne autentický. Je si vedomý kontinuity, a preto sú jeho poetické obrazy zakotvené v čase. Sú to obrazy v slovách a slová v obrazoch, ktoré sú nám dôverne známe. Určite aj preto, že príbeh Martina Augustína a Kamila Peteraja je aj o nás.
Martin Augustín sa narodil v roku 1968, venuje sa maľbe, grafike, kresbe a knižnej ilustrácii. V roku 1995 absolvoval Vysokú školu umělecko-průmyslovú v Prahe. Ešte v priebehu vysokoškolského štúdia absolvoval stáž na Vysokej škole tvarovania vo švajčiarskom Luzerne a v roku 1995 získal svoje prvé veľké medzinárodné uznanie – špeciálnu cenu na Bienále ilustrácií v Teheráne za ilustrácie ku knihe Pavla Šruta Mačací kráľ. Jeho umelecká reputácia v zahraničí bola počas uplynulých rokov podporená viacerými účasťami na kolektívnych a individuálnych výstavách v dôležitých centrách výtvarného umenia (Praha, Viedeň, Antverpy, Haag, Paríž, Mexico City, New York). Dielo Martina Augustína sa nachádza v majetku galerijných inštitúcií, ale aj v súkromných zbierkach, pričom jeho obraz vlastní aj Waris Dirie, známa spisovateľka a bojovníčka za ľudské práva pochádzajúca zo Somálska, autorka svetového bestselleru Púštny kvet, kanadská spisovateľka Joy Fieldingová, či generálny riaditeľ Tour de France, Christian Prudhomme. Sklenenú plastiku, ktorú vytvoril Martin Augustín, si v roku 2014 prevzal od vydavateľstva Ikar Dan Brown, autor bestselleru Anjeli a démoni. V dnes už neexistujúcej bratislavskej Rivers Gallery vystavoval roku 2012 s bratom Andrejom Augustínom a s legendárnym umelcom Pablom Picassom, ktorý sa predstavil litografiami, kolážami, fotografiami a plagátmi.